onsdag 5. oktober 2011

Tilbakeblikk

Når julen nærmer seg går tankene til det gamle Skulehuset.
En falleferdig rønne, i manges øyne. En skolestue full av sjarm og sjel, i mine øyne.

Huset var en fin ramme rundt jule- og vårutstillinger med nostalgiske, håndlagede varer.

Gangen forelsket jeg meg straks i. Den er malt i den skjønneste grønnfarge. Det er høyt under taket og store vinduer mot vannet gir rommene masse lys.

Mange skatter lå gjemt i uthus og på høgaloft. Det var gøy å sette dem i stand og bruke dem i utstillingen. Gamle folk som kom for å mimre over sine skoledager, dro kjensel på flere av tingene. Margarinkassen på trappen pleide læreren å gjemme sine kalosjer i.

Mange hundre mennesker har besøkt utstillingen. Pressen var også på besøk flere ganger. Mange kjente at huset hadde sjel. Det var en helt ubeskrivelig stemning der.

Ved kjøkkenbordet spiste jeg min lunsj mens jeg beundret utsikten. Huset er uten strøm og vann. Så jeg hadde mange kalde arbeidstimer her.





Denne julen kommer jeg ikke til å arrangere utstillinger. Jeg vil derimot selge litt over nett. Varer blir lagt ut i slutten av oktober.